Alapvetés
Mint,
ahogy egyetlen társadalmi jelenséget sem érdemes pusztán profán, anyagias
szempontok alapján vizsgálni, mert ez csak féligazságokhoz vezet, a szegénység
kérdéskörének tárgyalása szintén nem választható le egy-egy ország, nemzet
saját szellemkincséhez való viszonyának vizsgálatáról. Minden ország először
szellemében, szellemiségében, tartásában szegényedik el s csak aztán az
anyagiak terén. Igaz ez Magyarországra is, mely végtelenül szegénynek tűnik, ha
az egy főre eső államadóság mértékét vesszük alapul, ugyanakkor páratlanul
gazdag, ha nyelvében és hagyományában őrzött szellemkincsére tekintünk. Mint minden
más esetben is, Magyarország elszegényedése a mindenkori lakosság saját nemzeti
szellemkincséhez való viszonyában keresendő.
Egy nemzet addig élő, míg élő szellemi kultúrája,
hagyománya. Ez esetben elég csak például Indiára gondolni, mely ország
felbecsülhetetlen értékű vallási és filozófiai írásokat hagyományozott a
világra, egyedülálló módon őrizve az emberiség évezredes spirituális kincseit,
valamint annyi tanítót és tudósembert, mint semelyik más nép. India az
időszámításunk előtti időkben, többek mellett szellemi nagyhatalom volt, mely a
mai napig érezhető módon hatást gyakorolt a világműveltségre. Ugyanakkor az
elmúlt évszázadok során bekövetkezett idegen megszállásnak, elnyugatiasodásnak,
elanyagiasodásnak, elkapitalizálódásnak köszönhetően a világ valaha volt egyik
legnagyobb szellemi kultúrája lakosságának többségét tekintve ma nyomorban él, ősi
tudásáról megfeledkezve, hagyományait elhagyva. Igaz ez akkor is, ha India a
mai napig a leghagyományőrzöbb nemzetek egyike.
Ahogy megtörtént ez Indiával, megtörtént más nemzetekkel
is, köztük Magyarországgal. A magyarok ősei az időszámításunk előtti időkben
nem csak fizikai értelemben, de a szellemkincset tekintve is nagyhatalomnak
számítottak. Egyes fejtegetések még azt is kijelentik, hogy a magyar kultúrában
gyökerezik az ősi világkultúra egészének gyökere. E tekintetben a magyarokra
szintén hagyományőrző szerep jutott. Ősi szellemkincsünket sokáig generációról
generációra örökítették, amíg az idegen befolyás ennek gátat nem szabott, a
magyarságot ugyanis folyamatos támadás érte szellemkincséért. Soha egyetlen
népet ennyi támadás nem ért történelme folyamán, ennek belátásához elég csak végigtekinteni
történelmi múltunkon. Mindenestre ősi kultúránk nyelvünkben, meséinkben,
krónikáinkban, népművészetünkben és egyéb forrásokban teljes egészében ránk
maradt. Más kérdés, hogy az ezek megismerésére és megértésére vonatkozó
lehetőségeket elvágták. Aki például költőként, történészként vagy más
helyzetben felszínre igyekezett hozni ezt az elveszett tudásanyagot,
ellehetetlenítéssel, megvetéssel találta szemben magát. Ahogy pedig egy nemzet
eredeti helyzetének és identitásának tudata elveszik, előbb-utóbb összetartása
és anyagi javai is elvesznek. És ahogy bekövetkezik ez nemzeti szinten, úgy
bekövetkezik egyéni szinten is. Ahol nincs nemzettudat, ott előbb-utóbb a
kisebb társadalmi intézmények összetartozás tudata is elveszik, míg végül a
családtudat elveszte után, kizárólag az egyéntudat marad a felszínen. Így
alakul ki az identitás nélküli, magára hagyott, bizonytalan biztonságérzettel
rendelkező, állandó félelemben élő ember, akinek élettevékenysége arra
korlátozódik, hogy pillanatnyi jóllétét biztosítsa. A szegénység nem arról
szól, hogy nincsenek rendelkezésre álló anyagi javak – mert azok mindig vannak,
az elosztás rossz, kevesek kezében halmozódik fel az anyagi javak egésze –, a
szegénység az identitás elveszéséről szól.
A helyzet pedig fonák. Ugyanis az, akinek az alapvető életfeltételei nem
biztosítottak, először élelmet keres és nem szellemkincse után kutat, ha
viszont egy nemzet nem kutat szellemkincse után, anyagilag is ellehetetlenül.
Ez esetben a kérdés kulcsa tehát az eredeti szellemiség elhagyásában van, mivel
az az ősidőktől fogva adott, míg az anyagi javak forgó eszközök egy ember és
egy nemzet életében is. Pontosan ennek okán érdemes egy kis kitekintést tenni a
ma élő ember szellemiségére.
Szellemi körkép*
Ma a világra egyfajta módon felülről, vagy kívülről
rátekintve az ember felettébb furcsa összképet lát: mintha az emberiség csak
lenne, egész pontosan lebegne. Lebegne a semmi fölött és nem egy szakadék
fölött, mert a szakadéknak van tere és a benne lévő térnek határai, a semminek
viszont nincsen határa. Parttalan és kifejezéstelen. Olyan, mint a köztes lét
állapota a halál és az újjászületés között. Talán még meglepőbb, hogy az
emberiség lebegése nem statikus, hanem dinamikus, állandó, feszített és
viszonylag gyors mozgás. Viszont e mozgás valahogy kívül esik a léten, az
igazon, a lényegesen. Ez a csak van
állapota. A cselekvő nem cselekvés állapota. Olyan állapot, amiben folyton
történik valami, de nem történik semmi lényeges, vagyis olyasmi, ami emberi
szempontból fontos volna.
Ebben a helyzetben az igazság és boldogság keresésnek
szinte semmilyen tere nincs. Ezek a fogalmak passzívan és megnyilvánulatlan
pihennek valahol az emberiség közös tudatterében, arra várva, hogy lehívják
őket, párhuzamban rengeteg más, hasonló fogalommal, amiket az emberi szellem
szintén e helyre utalt, mivel e korban minden, ami örök, raktározásra kerül,
minden, ami pedig elhasználható, felszínre. A ma embere már nem szólít meg és
nem hív le semmit, ami eredeti. Az igazságra, a boldoggá válás útjára nem
kíváncsi, beéri pusztán annyival, hogy panaszkodhat hányatottnak vélt sorsa
miatt. Ez a magatartásminta pedig divat lett. Gondos megfigyelés alapján
világossá válik, hogy ma nem az a kérdés, hogy van-e igazság, hanem az, hogy
miként lehet azt elkerülni, mivel mindenki, aki szembetalálkozik vele, hirtelen
vakká, süketté és némává válik, életéből az igazmondókat száműzi, közösségeiből
kirekeszti, s közben olyan fogalmakat értelmez át a maga szelleme szerint, mint
a hűség, a tisztelet, a szeretet, a megbecsülés stb. Ezen átértelmezés lényege
pedig pusztán a játék. Az ember azzal szórakoztatja magát, hogy a valóságot
eddig soha nem látott mértékben eltorzítja és a maga képére formálja annak
érdekében, hogy jól érezze magát. Kedvenc képzete az, hogy ő márpedig kereső,
akármennyire nem keresi az igazságot, csak azt, ami adott pillanatban számára
igaznak tűnik.
Ez a rossz tanácsadók világa. Rossz tanácsadók pedig azok,
akik nem a létezés értelmére és a lélek eredeti helyzetének megismerésére
tanítják a keresőt, hanem pusztán felszínes, életviteli tanácsokkal látják el,
melyek által saját életében – s nem létében – sikereket érhet el. És ki ne
akarna inkább sikeres lenni, mintsem önmaga? Ma az számít jó tanácsnak, ha
valaki elmondja az öncélú sikeresség, a büntetésmentes képmutatás és csalás
sikerreceptjét. Vagyis a fő kérdés ma nem az, hogy Ki vagyok én?, hanem, hogy Ki
az, aki értem van? Erre való az ember számára a modern kor új vagyontípusa,
a kapcsolati tőke. Ez a tőketípus minden eddiginél hatalmasabb. Pénz nélkül az
ember tud még valamihez kezdeni, kapcsolati tőke nélkül nem. Akinek pedig
kapcsolati tőkéje van, semmi szüksége nincs pénzre. E tekintetben pedig nagyon
kemény árucsere és ember-kereskedelem folyik. Könnyen válhat bárki először
raktári kellékké, aztán már a raktárból is kifutó, leselejtezett árucikké.
Az ember nem ismeri már a szerelmet, mert, ha ismerné,
tudná: a szerelem legszentebb szentsége felkutatni és szolgálni annak tárgyát,
a múzsát, nem pedig eljövetelére és igába hajtására várni. Márpedig a ma embere
nem szolgálni akar és nem szerelmes a létbe. Az ilyen tudatlan ember uralkodni
akar, hatalomvágy fűti, s amit nem tud uralma alá hajtani, azt száműzi s
létjogosultságát felfüggeszti. Mindeközben gyáva, mert nem meri magát
feltételek nélkül átadni semminek és senkinek. Tudásszerzése kizárólag a
szimpátián alapul. Attól, aki számára szimpatikus, válogatás nélkül mindent
elfogad. Nem a lényeges és az igaz megismerésére törekszik, hanem arra, hogy
egy számára szimpatikus úton jobbá, könnyebbé tegye életét, igazolja önmaga
képzetét a világról. Így csalja meg a hamis, a tudatlan ego, a valós egot, mely
az őszinte megismerés szolgálatában áll. Ám ez egyáltalán nem meglepő. Ahogy a
kor embere nem hisz már a monogámiában, úgy az önmagával szemben tanúsított
hűségben sem. Annál, pedig, hogy nem ismeri önmagát, csak az kétségbe ejtőbb,
hogy még csak nem is igyekszik hű lenni magához, mert az önmagához hű ember
tisztában van saját, valós érdekeivel és ennek megfelelően vágyik arra, hogy megismerje önmagát és léthelyzetét. A
tudattalan embert mindez taszítja. Elvonatkoztat tőle minden lehetséges úton,
jelentőségét mereven tagadja. Álmodik, és nem kíván álmából felébredni. A
szendergő jellem mindent elkövet, hogy álmából ne rángassák ki s cselekednie ne
kelljen. Mesterségesen folytonos félálomban tartja magát, hogy amikor veszélyt
érez, hamar vissza tudjon zuhanni a mély alvás állapotába. Ám ezzel csak
önmagát árulja el.
A felelősség
Ma a világ és benne Magyarország is egyre súlyosbodó
értékválsággal küzd és erről a többség nem hajlandó tudomást venni, vagy, ha
igen, ezzel kapcsolatos személyes felelősségét tagadja, a helyzet megoldását
áthárítja azokra, akikről úgy véli, hogy hatalmi befolyással bírnak. Ugyanakkor
a rendszerváltással beömlő idegen kultúra térhódításának jóváhagyása nem
egészen arra világít rá, hogy ez pusztán néhány, éppen hatalmon lévő kisebbség
felelőssége volna. Ugyanis, ahogy a rendszerváltozással elhaltak korábbi
értékek, viselkedési rutinok, úgy akadtak új eszközök és lehetőségek is a
magyarság kezébe, azt pedig, hogy egy-egy társadalmi változásra miként reagál
egy közösség, legalább részben mindig maga választja meg. A rendszerváltás és
az azóta eltelt idő pedig valamelyest azt bizonyította, hogy vannak, olyan
eszközök, melyekkel nem tudunk helyesen bánni, ha birtokunkba kerülnek. És ez a
kijelentés elsősorban az erkölcsi vonatkozást érinti, ugyanis az említett
jelenség hatása abban mutatkozik meg, ahogy bánunk egymással.
Mint, ahogy minden társadalmi jelenség a népesség egészét
érinti, a szegénységet sem lehet vizsgálni egy kisközösség vagy néhány
társadalmi szervezet felelősségeként. A szegénység össztársadalmi kérdés. A
kérdéshez való viszonyában pedig a nemzet szellemisége mutatkozik meg. A
szegénységhez való viszony arra mutat rá, hogy miként tekint az ember a másik
ember létbizonytalanságára, mennyire tiszteli polgártársa életét, élethez való
jogát, emberi méltóságát. A kulcskérdés az, hogy az ember mennyire engedi azt,
hogy a másik embernek jobb legyen, akár a saját maga kárára is, vagy rosszabb,
a maga javára. Ott, ahol nincsen összetartozás érzés, és stabil, évszázadokra, évezredekre
visszanyúló közösség- és hagyománytudat, ez megengedhetővé válik. A kérdés
túlmutat a pusztán nacionalista, vagy politikai eszmék világán. Ez a kérdés
egész egyszerűen és konkrétan pusztán emberi, erkölcsi kérdés. Az ember
veleszületett erkölcsi érzékéhez kötött. Az egyedüli indok ennek figyelmen
kívül hagyására pedig csak az alapvető emberi, erkölcsi értékektől való
eltávolodás lehet.
A szegénység, mint élethelyzet
Az világos, hogy a szegénységben élő ember alapvető
alkotmányos és emberi jogaival teljes mértékben semmiképpen sem tud élni, hogy
pontosan mekkora ez az arány, az szegénységének mértékétől függ. Ez az
arányosság pontosan leírható Abraham Maslow képletével. Maslow elmélete szerint
a legalapvetőbb rendű emberi szükségletek a létfenntartás szükségletei, a
legmagasabb rendűek pedig az önmegvalósítással összefüggésbe hozható
szükségletek. A legalapvetőbb és a legmagasabb rendű szükségletek között a
hierarchikus rendszer alapján a következők állnak a hierarchiában elfoglalt
helyük szerint, emelkedő sorrendben: a létbiztonsággal és védelemmel
kapcsolatos szükségletek, szociális szükségletek, az elismerés és megbecsülés
szükségletei. E képlettel leírva a szegénységet, mint élethelyzetet egyszerűen
levonható a konzekvencia, hogy minél szegényebb valaki annál kevesebb esélye
van az önmegvalósításra, a kiegyensúlyozott emberi kapcsolatok kiépítésére,
saját, alapvető biztonságérzetének megteremtésére, mert ezek biztosítása a
modern piacgazdaság viszonyai között egyedül a pénztőkétől függ. Ahogy pedig
József Attila már 1924-ben megírta: „Aki
szegény, az a legszegényebb.„
Szociológiai vizsgálatok sora írja le, hogy a szegénység
egyértelmű társadalmi kirekesztettséggel jár. A szegény emberek nyilvánvalóan
hiányt szenvednek a társadalom vagyoni és kulturális tőkéjének érdemi
elosztásakor. A szegény családba született vagy idő közben elszegényedő családban
élő felnőtt életesélyei halmozottan hátrányos helyzethez vezethetnek. A szegény
sorsú gyermeknek, ha csak nem szakad ki a szegénységből, esélye sincs a
társadalmi átlaghoz viszonyított normális életpályát bejárni. A fejlődéséhez
szükséges élelmezést, egészségügyi ellátást nem kapja meg, megfelelő oktatásban
nem részesül, és a szegénység okozta személyiségtorzulások következtében a
biztonságérzetet nyújtó családi közeg is csak hiányosan biztosított számára.
Így felnőttként a társadalomba beilleszkedni nem képes, mivel „versenyképes”
életpályája nincsen. Érzelemvilága, biztonságérzete sérült, a szükséges
képesítésekkel nem rendelkezik, anyagi tőke nem áll rendelkezésére, fiatal
felnőttként esélyek nélkül kezdi meg önálló életpályáját. Mivel versenyképes
„életpályát” nem tud felmutatni, további kudarcok érik, melyek hiábavalóság
érzetét erősítik. Jó esetben talál magának valamifajta kereső tevékenységet,
megélhetési forrást és alapvető szükségleteit biztosítani tudja, rosszabb
esetben nem boldogul és a szociális ellátórendszer segítségére szorul, még
rosszabb esetben feladja életét, vagy deviáns életpályára lép. A Magyarországon
a ’94-s nagy munkanélküliségi hullám kapcsán végzett vizsgálatokból tudjuk,
hogy a munkanélküli ember a munkanélkülivé válást követő időszakban ugyanazokon
a mentális stádiumokon megy keresztül, melyeket Elisabeth Kübler-Ross a
haldoklás és a halál kapcsán kimutatott, ezek: 1. a probléma elutasítása és
izoláció; 2. düh, irigység, harag 3. alkudozás; 4. a veszteség érzése,
depresszió; 5. elfogadás, beletörődés. A munkanélküliség vizsgálatok két
dologra derítettek fényt: 1. a
legtöbb munkanélküli nem jut el az elfogadás, beletörődés stádiumáig és
megreked a korábbi stádiumoknál, ennek következtében személyisége lényegesen
sérül; 2. ha
el is jut az elfogadás stádiumáig, az elfogadás nála nem tiszta
helyzetértékeléshez és a megoldás meglátásához vezet, hanem apátiához,
lemondáshoz. Mindez a szegénység szempontjából azért érdekes, mert a szegény
sorsa jutott emberek ugyanezeken a stádiumokon mennek keresztül egyéni
életpályájuk során, és viselkedésük, helyzetértékelésük, problémakezelési
stratégiájuk is megegyezik a munkanélküliség vizsgálatok kapcsán a
munkanélküliek viselkedésével összefüggésben kimutatott eredményekkel, nem
beszélve arról, hogy a szegénysor és a munkanélküli lét szorosan összefügg.
A felnőttkori elszegényedés, szegénnyé válás különösen
aktuális kérdés az utóbbi évek belföldi gazdasági viszonyait tekintve. A
2008-ban bekövetkezett és azóta is tartó gazdasági válság mostanra újabb, a
’94-shez hasonló munkanélküliségi hullámot eredményezett, nem beszélve a
fokozatosan tetőződő hitelválságról. Egyértelmű, hogy e két tényező együttes
fellépése katasztrofálisan hatott a magyar lakosság életére. A munkanélküliség
hatásairól korábban már volt szó, az ez estben is érvényes. Viszont a helyzethez
fűződő lakáshelyzet bizonytalanság és a közüzemi számlák fizetési
képtelenségének veszélye okozta érzelmi feszültség demoralizáló hatása korábban
nem látott és meg nem tapaszt lelki terhet jelent a csapdahelyzetbe került
lakossága számára. Csapdahelyzetről itt azért lehet beszélni, mert azok a
családok, akiknek az életére kihatással volt és van a válság, egyszerűen nem
tudnak jól, elég jól dönteni, mivel számukra minden lehetséges probléma
megoldási lehetőség veszteséggel jár. A helyzet így vázolható fel röviden:
Azok számára, akik 2008 novembere, vagyis a válság kezdete
előtt főként deviza alapú lakáshitelt vettek fel, a havi hiteltörlesztő részlet a kétszeresére,
háromszorosára emelkedett. Ez az arány azóta sem csökkent jelentős mértékben.
Ahhoz, hogy a megemelkedett törlesztő részletet a havi lakásfenntartási
költségek mellett egy család fizetni tudja, plusz bevételekre, kiegészítő
jövedelmekre lett volna szüksége. Ezzel szemben a cégek elbocsátással reagáltak
a kialakult helyzetre, így egy-egy család összbevétele nemhogy nőt volna, de
csökkent. Ebben a helyzetben a családok döntési helyzetbe kényszerültek: vagy a
megemelkedett törlesztő részletet fizetik, vagy a lakásrezsit. Azért, hogy lakhatásukat
megtartsák, és a hitelszerződést a bank nem bontsa fel, a bankhitelt
törlesztették, minek hatására jelentős lakásrezsi hátralékok keletkeztek. Ugyanakkor,
ha a család nem akarta, hogy a közüzemi szolgáltatásból kikapcsolják, vagy hogy
fizetését letiltsák, illetve, hogy a keletkezett rezsihátralék végrehajtás alá
kerüljön, legalább részletekben el kellett kezdenie törleszteni a lakásrezsit
és annak hátralékát. Mivel a munkavállalás lehetőségei tovább szűkültek, a
család ismét döntési helyzetbe kényszerült: vagy a rezsit fizeti, vagy a
bankhitelt. Az időközben megemelkedett rezsiáraknak köszönhetően viszont a
rezsifizetés és a közüzemi hátralékok kiegyenlítése lehetetlenné vált. Ennek
következtében vagy azért vesztette el valaki a lakását, mert a rezsit nem tudta
fizetni, vagy azért, mert a bankhitelt nem törlesztette. A bevezetett banki
kedvezmények, engedmények nem változtattak jelentősen a helyzeten, míg a
munkanélküliség fokozódott.
A helyzet egyértelmű vesztesei azok voltak, akik munkaerő
piaci kvalitásaikat vagy kapcsolati tőkéjüket tekintve nem tudtak legalább
kiegészítő, de legfőképpen főállást vállalni. Basil Bernstein megállapításaiból
is tudjuk, hogy a társadalomban való boldoguláshoz háromfajta tőke szükséges:
1. pénztőke; 2. kapcsolati tőke; 3. kulturális (vagy ismereti) tőke. A magyar
munkaerőpiacra rátekintve egyértelművé válik, hogy abban már a válság
bekövetkezése előtt is elsősorban a kapcsolati tőkének volt a legjelentősebb
szerepe, vagyis, aki ismerős révén álláshelyet tudott szerezni, az munkához és
így jövedelemhez juthatott. Majdnem, de csak majdnem ennyire fontos szerepet
játszott a válság előtt a munkavállalásban a tudás vagy ismereti tőke, tehát a
megszerzett képesítések és a munkagyakorlat mennyisége és minősége. E
tekintetben már a válság előtt is megfigyelhetőek voltak a munkaerőpiac torz
működésének vonásai a munkavállalás tekintetében, mivel munkához elsősorban az
jutott a tudástőke által, aki aktuálisan piacképes szakképesítéssel
rendelkezett, nem pedig az, akinek jelentős munkatapasztalata volt, illetve a
képzési rendszer ésszerűtlen működtetésének köszönhetően rengeteg olyan
szereplő lépett a munkaerőpiacra, aki gazdasági szempontból haszontalan szakmát
tanult.
Ezek az arányok a válságot követően felerősödtek. A
korábban hátrányos munkaerőpiaci helyzetben
lévő rétegek (pályakezdők, idősek, kismamák, valamilyen fogyatékkal élők
stb.) helyzete tovább romlott, mivel kapcsolati tőke nélkül még az aktív korban
lévő, piacképes szakmával rendelkező munkanélküliek előtt is beszűkültek a
munkavállalási lehetőségek. A helyzet pedig megint elsősorban mentális
szempontból különösen aggasztó, ugyanis egyre növekvő embertömegek érzik azt,
hogy nincs rájuk szükség! És akkor
még nem esett szó azokról a társadalmi rétegekről, akik a válság előtt is
mélyszegénységben éltek. A helyzet azért félelmetes, mert például a
rendszerváltás előtti évtizedekben tilos volt Magyarországon szegénységről,
vagy munkanélküliségről beszélni, ma viszont lehet, de látszólag nincs a helyzetre
hathatós megoldás. Ez pedig tartósan rombolja a közmorált.
Néhány gondolat erejéig érdemes e fejezetben az egyes
generációk életmódja és életpályája közötti különbségekre is kitérni, mely
egyébként is gyakori feszültségforrás a társadalmi együttélés tekintetében. A
ma aktív munkavállalói korba lépő generáció és e csoport nagyszülői
generációjának életmódja, életpályája között hatalmas különbségek mutatkoznak.
Mindkét generáció élete más miatt, más módon volt nehéz, de a nagyszülői
generációnak noha a korábbi rendszer hátrányaival szembe kellett néznie,
viszont a létbiztonság sokkal elérhetőbb volt számára, munkához szakképesítés
nélkül viszonylag könnyen jutott (pl. nyolc osztály elvégzése után lehetett
tanító), lakáshelyzete az olcsó bérlakásoknak, szolgálati lakásoknak, vagy a
kedvezményes tanácsi kölcsönöknek köszönhetően sok esetben egész egyszerűen
megoldható volt. A szülői házat 18-22 évesen biztonságban elhagyhatta. A mai
fiatal generáció alapvetően más rendszerbe születik bele. Életlehetőségei
kivívásáért versenyeznie kell. Elhelyezkedése minimum piacképes felsőfokú
szakképesítéshez és nyelvismerethez kötött. Műveltségében Európai vagy inkább
világpolgárnak kell lennie. Versenyképessé válása érdekében képeznie kell
magát. Amíg pedig képzi magát a legtöbb esetben a szülői házat elhagyni nem
tudja, így minimum 25-30 éves koráig a szülőkkel közös háztartásban él. A
családalapítás, a gyermekvállalás ideje kitolódik számára. Családi tőke
hiányában lakáshoz jutni a szükséges önrész hiánya miatt gyakran még hitellel
sem tud, esetleg albérletet bérelhet. Ha mégis lakáshitelhez jut, kérdés, hogy
képes-e azt fizetni? Mivel saját, egyéni életpályájára kell koncentrálnia a
gyermekvállalás sok esetben elmarad, sőt még az igény sem lép fel erre
vonatkozólag. Ha mégis, ahogy egy tanulmány írta a gyermekvállalás – még a
rendelkezésre álló családtámogatások mellett is –: öngyilkosság.
Magyarország minden tekintetben elsősorban külföldi
ideológiákat, szervezési modelleket követ. Mára teljes mértékben elsajátította
a szabadpiaci viszonyokhoz hozzárendelhető gondolatiságot, mely szerint ma bárkiből lehet bármi! Ami önmagában
véve teljesen igaz, de az az ideológia, amit például a médián keresztül is
folyamatosan sulykolnak, nem mutat rá a felkiáltás árnyoldalára. Ugyanis
bárkiből lehet bármi, de lefelé és
fölfelé is! A gyors reakciókészségű, tanulékony, alkalmazkodó állampolgár,
aki a szükséges anyagi vagy kapcsolati tőkével rendelkezik, valóban bármit
elérhet. Mások számára viszont könnyen adottá válhat a gyors és támogatásmentes
társadalmi lecsúszás. A piac szabad áramlásának köszönhetően bármikor fel lehet
emelkedni, és bármikor alá lehet zuhanni. Felül a lehetőségekben nincsen határ
(pedig ez se jó), alul pedig semmilyen eszköz, vagy rendszer nem fogja fel a
lefelé zuhanót. A fentlét ugyanakkor csak a folyamatos versenyben maradás
mellett lehet tartós, míg a lentlét hosszas, kitartó, szorgalmas cselekvés
mellett is. Az idegen ideológiák átvétele tehát magával hozta a
mintatársadalmak működési modelljeinek hátrányait is. Ráadásul alapvetően is
egy olyan társadalmi felépítményre lett ráerőltetve, melyre nem feltétlenül
volt alkalmazható. A folyamatos európai és világpolgárrá válás nyomása mellett
Magyarországnak saját belső feszültségeivel is folyamatosan küzdeni kellett és
kell. Addig pedig, amíg belül nincs rend, az a bázis sem áll rendelkezésre,
melyre a világpolgárságot építeni lehet. Ennek eredménye a társadalmi
tanácstalanság és a teljes identitásvesztés állapota. Egyéb támpontok híján a
magyar állampolgár most kényszerűen külföldi modelleket követ életmódjában.
Mindeközben saját szellemkincse, gazdasági szereplőnként való jelenléte
felőrlődik. A magyar piacról egyértelműen kiszorultak a magyar termékek. A
Magyarországon világviszonylatban egyedülálló termékkincsek külföldre kerülnek,
vagy kihasználatlanul vegetálnak. Ma szinte kivétel nélkül külföldi, vagy
külföldi mintára létrejött műsorokat nézünk, idegen divat szerint öltözködünk,
tanulunk, gondolkodunk. Ugyanakkor a történelem kíméletlenül rámutat arra, hogy
egy társadalom valóban sikeres csak akkor lehet, ha saját ideológiai érdekeit
és hagyományait követi.
A nemzeti bizonytalanság tudat és a nehéz sorsú emberek
énképének alakítása szempontjából a média jelenleg különösen káros
tevékenységet végez. Mégpedig azért, mert a következőket hirdeti: bárkiből
lehet bármi, bárki helyettesíthető bárkivel, a plasztikus, alkalmazkodó,
gyakran csalással és erőszakkal előrejutó ember sikeres lehet. Ezen kívül
például egy átlagos esti TV műsorban nagyjából annak lehetünk tanúi, hogy aki
már egyébként is sikeres, az hogy válik még sikeresebbé, illetve azért, mert
sikeres, mennyire boldog életet tud élni, főként mert rendelkezik az ehhez
szükséges anyagi fedezettel. Ha pedig a néző elhiszi, hogy itt bárkiből bármi
lehet és ennek csak az az akadálya, hogy ő nem birtokolja az ehhez és
boldogsághoz szükséges tőkét, életét és saját személyét értéktelennek fogja
tartani. Ha nem hiszi el, hogy itt bárkiből bármi lehet, akkor is feszültséget
él át, mert tudja, hogy ebben az országban csak azoknak lehet még jobb a
helyzete, akiknek már egyébként is jó. A legfontosabb szerepe és felelőssége
ebből a szempontból a hírműsoroknak van, hisz a néző nagy százaléka pusztán
ezekből tájékozódik a világ aktualitásairól. A híradónak alapvetően az volna a
funkciója, hogy tájékoztasson arról, amit a világról általánosan tudni illenék,
közölje a közösség (jelen esetben Magyarország) örömhíreit, felhívja a
figyelmet a közügyekre, közproblémákra (pl. szegénység). Ezzel szemben a
híradóban semmi másról nem hallani, mint bulvárhírekről, halálesetekről,
bűncselekményekről. Sajnos az egyéni felelősséget itt sem hagyhatjuk figyelmen
kívül, mert a néző választja meg, hogy mit néz. De, a kérdést semmiképp sem
lehet ennyivel elintézni.
Következtetések
A Magyarországon kialakult helyzetet sokan felismerték és
egyre több szerveződés alakul például a szegénység kérdésének kezelésére is.
Ezek a szerveződések azonban elsősorban a kérdés anyagi oldalával foglalkoznak.
Itt így nem történik egyéb, mint piaci átcsoportosítás. A társadalmi vagyon egy
része átcsoportosul egyik helyről a másikra enyhítve valamit a rászorulók fizikális
nehézségein, de tartós megoldás és főként mentális segítségnyújtás ez esetben
sem születik, történik. Azt régóta tudjuk, hogy anyagi eszközökkel csak tüzet
oltani lehet, illetve, hogy a megelőzés sokkal olcsóbb volna, mint egy-egy
probléma kezelése. A nem elég jól körvonalazott célok és a konkrét célcsoportra
való pontatlan fókuszálás miatt a szociálpolitika gyakran gazdaságtalanul
működik.
De nem ez a legnagyobb baj! Elsősorban olyan
szerveződésekre volna szüksége az országnak, amely a gondolkodásmódját tartja
egészséges mederben. Az elmúlt évtizedek folyamán kialakított gondolkodásmódra
és társadalmi reflexekre kitekintve nyugodtan kijelenthetjük, hogy ebben az
országban az ember embernek farkasa lett. Ha a nép szenved, elsősorban azért
szenved, mert tagjai egymás ellen fordultak, versenytársaivá váltak polgártársaiknak.
Ezen csak oly módon lehet változtatni, ha a lakosság gondolkodásmódját minden
generációt érintően vissza sikerül terelni egy korábbi, kiegyensúlyozottabb,
emberibb mederbe. A legfontosabb feladat ezzel kapcsolatban a fiatal generációk
nevelésével összefüggésben adódik. Minden fiatalnak egészen kiskortól el kell
sajátítania az emberré válás, az állampolgárrá válás kritériumait. A
társadalomba való beilleszkedés kulcskérdése pedig nem egy adott szakképesítés
megszerzése kell, hogy legyen, hanem egy egymásért felelősséget vállaló
közösségbe való beilleszkedésé.
Hogy pontosan milyen eszmerendszer elsajátítása mentén
lehet mindezt megvalósítani az nem kérdés. A Magyar szellemi hagyomány a világ
egyik leggazdagabb hagyománya. Példaértékű szellemkincsünk van! Ilyesfajta
lelki és szellemi táplálékkal kitöltve a jelenlegi tanácstalan űrt, újra
megnyílik a lehetőség egy lelkiekben és gazdasági értelemben vett gazdagság
felé.
Hosszas dolog lenne külön részletezni, hogy mit és pontosan
hogyan kéne átalakítani ahhoz, hogy ez az ország visszanyerje a hitét és
építkezni tudjon, mivel mára a helyzet a végletekig ki lett élezve. Az egész
felépítmény ingatag lábakon áll. Legegyszerűbben azt lehet mondani, hogy
mindent újra kéne gondolni, aztán ismét fel kellene építeni egy magyarságot.
Ezt sehogy máshogy nem lehet végrehajtani, mint egységben. A kulcsfogalom
minden esetben az összefogás. A különféle jóléti szerveződések legfontosabb
szerepe abban lehet, hogy közös célokat definiálnak, összefognak és olyan
szellemi kampányt indítanak, mely képes átalakítani a közgondolkodást. Ki kell
alakítani az egységtudatot. A közös célt mindenki ügyévé kell tenni. Tudomásul
kell vennünk, hogy a másik élete a mi életünk is. Az egy nemzethez tartozók
sorsa összetartozik. Ahogy bánunk egymással, közös sorsunk is olyan lesz. Ehhez
leginkább egy dologra van szükség: arra, hogy merjünk! Sajnos, alapfogalmak újradefiniálására
kell sort keríteni. Le kell fektetnünk ismét, hogy mit jelent a hűség, a
felelősség, az igazmondás, az igazságosság és a felelősség. Mint nemzet, újra
meg kell születünk és fel kell nőnünk feladatainkhoz. Ha ezt sikerül
megvalósítanunk, akkor leszünk képesek felnőni ahhoz a gondolathoz, amit
Vörösmarty Mihály fogalmazott meg a Gondolatok
a könyvtárban című verse utolsó soraiban: „Olyan magasra tettük, mint lehet,
Mondhatjuk, térvén őseink porához: Köszönjük élet! áldomásidat, Ez jó mulatság, férfi munka volt!”
Mondhatjuk, térvén őseink porához: Köszönjük élet! áldomásidat, Ez jó mulatság, férfi munka volt!”
A szegénység kérdése tehát elsősorban szellemi, spirituális
kérdés. Ott, ahol egységtudat van és a nép összhangban él eredeti
természetével, hagyományával nem létezik szegénység. Mindenkire vigyáznunk
kell, mert az indviduumban csak az képeződik le, ami megszületett és érvényre
jutott a kollektívumban.
Egy valóban gazdag nép elsősorban lelkében gazdag és csak
ennek következményeként válik lehetségessé, hogy anyagi értelemben is gazdag
lehegyen. Ha egy-egy ország szellemi hanyatlását összevetjük anyagi
hanyatlásával az ok-okozati összefüggés világosan kimutatható.
„Úgy szeressétek egymást, ahogy én szerettelek benneteket.”
– mondta Jézus. Ez az üzenet pedig most minden eddiginél aktuálisabb, ugyanis a
legfőbb kérdés az: tudunk-e szeretetben összefogni? „Amíg minden magyar testvér
nem fog össze minden magyar testvérrel, nem lesz feltámadás ebben a hazában.
Sem szellemi értelemben, sem lelki értelemben, sem pedig anyagi értelemben.” –
mondta egy előadásában Born Gergely, magyarságkutató. Magyarország a szeretet
országa, a Föld szíve. Ha ez az ország beteg, a világ is beteg, ha azonban
képessé válik a gyógyulásra, fényt hoz a világba is. Ezért pedig mindnyájan
tehetünk, sőt ez mindnyájunk felelőssége!
* Ez a
szövegrész javarészt a Lebegés című
írásomból lett ebbe a szövegbe dolgozva.