MAGYARORSZÁG! – KERESLEK! – korkép a jelen Magyarországáról túlélői szemmel

 



(nekem is) „Volt egy álmom…”, még akkor is, ha nem vagyok Martin Luther King. Minden embernek volt és azt hiszem, hogy még lesz is… De ez éppen egy olyan álom, aminek beteljesüléséről már igencsak homályos kép dereng előttem. Amióta az eszemet tudom, szerettem volna magam otthon érezni itt, ebben az országban, ahol élek. Hittem abban, hogy egy kivételes és csodálatos helyre születtem, ahol később az életem majd büszkén kiteljesedhet.
Gyermekkoromban ez az álomkép még egészen hihetőnek is látszott: biztonságban és fontosnak éreztem magamat, láttam magam körül egy olyan értékrendszert, ami a körülöttem lévő világban újra és újra rendet teremt (ha nem is éppen tart) és gyakorlatilag feltétel nélkül hittem, hogy akárhogy is alakul éppen valami, az emberekben minden esetben szunnyadozik valamiféle jóság, ami végül pozitív kollektív jövőképet vetít elénk.
Mára ebből nem látok semmit. Nem tudom, hol vagyok és kik között, olykor már azt se, egyáltalán hogy keveredtem ide és mit keresek itt, de azt sem, hogy itt ki és mit fog a jövő nemzedékére átörökíteni? Pontosítok: nem a saját helyemet nem találom, azzal nincs semmi gondom (tudom, mit tegyek, miért tegyek, és hogyan), az engem körülvevő világ helyét nem tudom hova tenni: nem tudom, hogy került körém!
A saját életemet már nem féltem, de gyermekeimét igen. 40 éve élek ebben az országban, és úgy vélem a fentieket nem az életkor teszi: inkább a korszellem és az emberi minőség átalakulása.
A szociológia szerint a társadalom végső soron úgy működik, mint egy nagy család, közös kasszával, feladatmegosztással, megosztott döntési jogkörökkel, egyenlő jogokkal és kötelezettségekkel, felelősen egymásért. Ha így nézem, már nem tudok ezekből olyat felsorolni, ami érvényesülne. Huszonévesen szembesültem először azzal, hogy az állam (ergo a család feje) az égadta világon semmilyen felelősséget nem vállal értem, harmincas éveim elején pedig azzal, hogy polgártársaim (azaz a családtagok) sem.
Az állam jelenléte annyiban merül ki mindennapi életem során, hogy fizetésemből a tárgyhó kijelölt napján a maga részére elkülönít egy meghatározott összeget adó- és tb járulék címén. Néha pedig felszólít a kötelességeimre, ha úgy érzi, hogy ezt a juttatást kevesli. Mindezt úgy, hogy semmilyen állami szolgáltatást nem veszek igénybe, és a mindennapokban megvásárolt használati tárgyak és szolgáltatások (melyekhez semmivel se járul hozzá) megvásárlásakor még plusz adót számol fel. Ezzel szemben a jogaimról semmilyen tájékoztatást nem kapok (pedig milyen jó is lenne, ha legalább havonta egyszer ilyen tárgyú leveleket küldene az állam, nem?); ha normális egészségügyi ellátást akarok igénybe venni, ahol nem kell három órát várnom és nem beszélnek velem úgy mint a kutyával, akkor inkább megfizetem a magánrendelést; ha elveszítem a munkámat előbb találok másikat, minthogy a munkaügyi központ kiutalna valamiféle támogatást, ami egyébként kb. 1 hétig elegendő, nem egy hónapra; ha vennék egy lakást vagy egy házat gyakorlatilag csak örökléssel vagy hitelfelvétellel van lehetőségem; ha szeretnék egy képességeimnek és tudásomnak megfelelő munkát, hogy biztonságban tudjam a családomat elfogadhatok helyette egy olyat, ahol havi 200-250000 Ft nettóért több műszakban lehetek egy multinacionális cég rabszolgája úgy, hogy sose látom a párom és a gyermekem, de örüljek, hogy ez is van; rendvédelmi szervet meg amúgy még sosem láttam rendet őrizni, viszont nyugdíjasokat és diákokat igazoltatni az Örs Vezér téren igen... Ha mindez ellen panaszt nyújtanék be? – nincs hova. Itt semminek nincs felelőse. Email címek és telefonszámok mögé bújtatott hetekig el nem érhető huszadrangú ügyintéző katonák vannak, akik feladatot hajtanak végre és amúgy fogalmuk sincs arról, hogy a nekik szegezett kérdésekre mit válaszoljanak, vagy egyáltalán ki tud azokra választ adni.
Egyszóval: a megbízott és értem mindenkor felelős családfő értékrendje és viselkedése szerint mérve magam (függetlenül attól, hogy mit tettem le az asztalra és mit értem el) én itt nem számítok senkinek. Ha rajta múlik én is jó, hadrendbe állítható sorkatona vagyok, vagy pedig számkivetett, akivel teljesen mindegy, hogy mi van (hacsak nem zavarog), és ha már az sem, akkor végül egy pipa. Ezek szerint rengeteg időm, energiám, pénzem van egy rendszer működtetésének fenntartásába ölve, akitől nem kapok cserébe semmit. (Ilyen helyzetben gyakorlatilag érthetetlen, hogy kígyózó sorokat miért nem a hivatalok és minisztériumok vagy jogvédő irodák előtt látunk, hanem éppen inkább a lottózókban, mobiltelefon szaküzletekben, bankokban meg mondjuk a Tescoban…)
Mindenesetre nem is igazán az állami szerepvállalás az, ami feltétlen szomorúsággal tölt el, hiszem az állam egyik korban sem volt a többség szíve csücske – noha léteztek tisztességesebb felállások is –, a családtagjaimat hiányolom! Megpróbálhatok erről ugyanis embertársaimmal beszélni, de legtöbbször vagy tanácstalan hallgatás az eredménye, vagy a másik zavart hahotázásban tör ki, mint Mátyás király udvarában az udvari bolond, azzal, hogy hát ez van…
Márpedig ha az állam nem is, az ember az emberért mindenkoron felelősséggel tartozott! – Idáig!
„Ha most körülnézek csupa olyan embert látok…” – szokták kezdeni a grandiózusnak szánt beszédeket. Én most nem akarom elmondani, hogy milyen embereket látok, ha körülnézek, inkább érzékeltetem.
Ha gyerekkoromban két ember kezet fogott és a szavát adta valamire az úgy volt. 1 nap, 1 hét, 1 hónap, 1 év, 10 év múlva is. 10-ből 9 esetben biztos. Az emberek figyeltek és emlékeztek egymásra. Jó munkáért, tisztességért, becsületességért, szorgalomért elismerés és megbecsülés járt ember és ember között. Ma ennek a fordítottja igaz: 10-ből 9 esetben nincs így. Emberi kapcsolatok helyett puszta haszonelvűség alapján működő mechanikus érdekhálózatokat látok. Olykor egy háziállat nagyobb együttérzéssel viseltetik sorsunk iránt, mint mi egymáséival szemben. Nem figyelünk oda azokra a dolgokra, amik nem rólunk szólnak, vagy amihez semmilyen érdek nem köt, vagy nem pletykatéma. Boldogulunk egymással, magunk között, éppen kivel és miben sikerül, aztán lopkodjuk egymástól az embereket remélve, hogy nekünk is olyan hasznunkra lesznek, mint a másiknak. Hogy mit adunk cserébe? Nagy átlagban jól hangzó ígéreteket, cselekvést már ritkán. Lájkolunk, hitegetünk, hogy érdekel valami, aztán sehol nem jelenünk meg, hiszen ugyanannyi idő alatt, amíg személyesen megjelenünk valahol rengeteg új lájkot tudunk kiosztani jelezvén, hogy mi azért talonban vagyunk itt is, ott is. Ha pedig valaki valamit másokért tesz, azt általában hülyének nézzük, vagy egy idő után ő érzi magát hülyének miatta, hiszen sehonnan nem kap visszaigazolást arra, hogy ez egy támogatandó és követendő magatartásforma. Egészen más a megítélése annak, ha valaki úgy tesz magáért, hogy azt a látszatot kelti: másokért tesz. Ez valahogy mindig beválik.
Amint kicsiben, úgy nagyban: napjaink polgára ügyes politikus. Először is minden ízében nemzetközi, saját hagyományaihoz nem kötődik. Semminek nem áll az élére, önmagáért és társaiért nem áll ki, a háttérből irányít. Ha cselekvésre lenne szükség, neki valamiért sosincs lehetősége cselekedni, de a lehetőségekkel minden esetben él, melyeket nem oszt meg társaival, csak ha ő már részesült bennük (vagy még akkor sem). Nem mutatja, de mindenről tud: figyeli, hogy a szomszéd lenyírta-e már a füvet, az beszélte-e már azzal a lánnyal, akivel ő akart volna, tellett-e már új kocsira, ő előbb járt-e Rihanna koncerten, és egyébként is: hány profillal van fenn a Facebookon? – Mert ugye mindenről mindenkinek tudnia kell, mindennapi életünk során szinte nem akad olyan pillanat, amit érdemesnek tartunk inkább személyesen megélni, mintsem nem tudom hány száz idegennel megosztani, akik nincsenek ott és nem érdekli őket, de adnak rá egy lájkot…(Amúgy tényleg nem akad…, a legtöbb sikeres lájkvadász, akit idáig láttam egyszál telefonnal a kezében cirkált le-föl, miközben mindig sietett valahova, noha igazán soha nem ért oda sehova, és egy cseppet sem volt érdekesebb ember mint bárki más, csak próbálkozott ő is valamivel...) Egészen pontos kifejezés az, hogy már csak Ismerőseink vannak. Ez egy ismerősi társadalom: férjek, feleségek, gyerekek, anyák, apák, barátok, szerelmek már mind-mind csak ismerősök a jelentés valódi tartalma nélkül.
S valahogy a felelősségvállalás és a kötelességtudat is épp ilyen… Egy kis csúszás és csúsztatás mindig belefér…– a szolgáltatás technikai okok miatt bizonytalan ideig szünetel, kérjük szíves türelmét; – hát mégse tudtuk másfél hete megjavítani a kocsit, de plusz harmincezer ráfizetéssel 24 órás garanciális javítást vállalunk, – ez a kályha most csíkos lett és barna a zöld, kockás mintájú helyett, de higgye el, ez is szépen mutat majd; – a Sanyi nem kapta meg a pénzt, úgyhogy a fizu még pár napot csúszik, de holnap be kéne jönni reggel hatkor is; a gyerek meg nyugodtan maradhat még fél órát az óvodában, nem lesz tőle semmi baja…
Az értékekkel, a tehetséggel, a megbízhatósággal pedig már szinte nem tudunk mit kezdeni. Nem ismerjük fel, nem ismerjük el, nem fizetjük meg, nem fogadjuk be. Majdhogynem irritál. Gyakorlatilag a szerencsén múlik, ha éppen nem… S ha ez így történik, mi történik? – semmi. Ezeket a sorokat írhatta volna itt ezer másik ember is, sokan tudunk róla. Sokakról tudom, hogy jó emberek, na és persze sokan tartják magukat jó embernek. Mégsem történik semmi. A jóakarat és az összetartás elsikkad a beletörődéssel és a közvetlen személyes érdekkel szemben. Félünk és féltünk, aki másként csinálná nem támogatjuk, aki jobbat akar menjen el… Mintha kettősjátékot játszanánk: egymás között elmondjuk, hogy minden szar, aztán végignézzük, ahogy a másikat elverik, kiközösítik, megkülönböztetik, ha kinyitja a száját. Márpedig a kártékony embernél egy veszélyesebb van: a nem cselekvő, aki tudja mit kéne tenni, de hagyja megtörténni az ellenkezőjét és veszni mindent…
„Te magad légy a változás, amit látni szeretnél a világban” – mondta Gandhi. Jó ideje úgy érzem, hogy ez önmagában kevés. Befogadó közeg is kell. Jómagam összeszámolni sem tudom, hány embernek segítettem felnőtt életem során, azt a kis töredéket viszont igen, aki ezt viszonozta legalább egy köszönömmel.
Ilyen helyzetben teszem fel a kérdéseket: Hol élünk? Kik vagyunk? Hol az otthonunk?
Én újra szeretnék úgy bemenni egy boltba, hogy azt érezzem, itt valami kivételes dolgot veszek – nem tömegcikket –, egy kivételes embertől, aki tényleg kíváncsi rám és érdekli, hogy mire van szükségem, nem az akciós újság árúját keresgélni a Tescoban úgy, hogy amikor hozzászólok az eladóhoz még ő van felháborodva. Szeretnék felszállni úgy egy vonatra, hogy tudom, az biztosan odaér megadott időben a megadott célállomásra és a kalauz akkor is ad jegyet a vonaton, ha éppen otthon hagytam a bérletem, nem pedig megbüntet. Szeretnék úgy kezet rázni egy emberrel, hogy biztos vagyok benne, egy hét múlva is érvényben lesz, amiben megállapodtunk, nem pedig annak biztos tudatában, hogy a többsége tíz perc múlva azt se tudja miről volt szó. Szeretnék úgy megállapodni egy találkozóban, hogy arra ne kelljen a másikat egy héten keresztül naponta emlékeztetni, mert tudja, hogy megbeszéltük ott, és akkora, nem félórával későbbre és igen: nem jön közbe semmi. Szeretném, ha a dolgoknak, amiket teszek értéke és ellenértéke lenne, sokszor legalább egy köszönöm! Szeretném, ha a postaládám nem kérdésekkel, kérésekkel – s ha ezekre nem reagálok záros határidőn belül, mert éppen elfoglaltságom van számonkérésekkel – lenne tele, hanem emberi kapcsolatokkal.
Összességében: szeretnék egy olyan országban élni ahol az értékeket nem úgy kell keresgélni, mint tűt a szénakazalban, és értékes emberekkel nem csak véletlenszerűen, alkalmanként lehet találkozni végighallgatva azt, hogy szinte bujdokolnak ebben a társadalomban…
40 éve élek ebben az országban és az a világ, amiben még én gyerek voltam nem ilyen volt. Ha voltak is arrogáns vagy éppen pipogya emberek az ember az embernek barátja és nem farkasa volt. Mások lettek azóta azok is, akiket még akkor ismertem…
Az otthon mára egyetlen apró kis kuckóvá zsugorodott, csak az a hely és időintervallum képviseli, amit szűk családi körben a szerettemmel töltök. Innen kilépve úgy érzem egy küzdőtérbe lépek, amely csak elvárásokkal és előítéletekkel van tele, figyelmességgel és törődéssel, szinte egyáltalán nem, és ahol nap mint nap meg kell küzdenem az alapvető életlehetőségeimért. Már nem várom, hogy tiszteljenek, becsüljenek, elfogadjanak, vagy bármiben is segítsenek, csak azt, hogy hagyjanak élni, vagyis a saját választásaim alapján magamért felelni és magamról gondoskodni, beleszólás, akadályozottság nélkül! Ahogy látom, ettől egyelőre még (vagy már) nagyon messze vagyunk…
Amíg a helyzet így áll már nem is a fülekhez, az emberi mivolt mélyére rejtett, látszólag beláthatatlan időre hibernált emberi szívekhez szólva mondom:
MAGYARORSZÁG! – KERESLEK! – bízva abban, hogy a tisztességes emberek itt egyszer majd újra többségként otthonra találnak és nemcsak túlélnek, néha-néha földalatti mozgalom jelleggel társulva sorstársaikkal, titkos megbeszéléseket lefolytatva, remélve!
Addig is álljon itt Karinthy Frigyes Előszó című szerzeménye egy olyan korból, ahol a költők nem pusztán azok voltak, akik verseket írtak, hanem akik költészetüket a társadalmi szerepvállalás szolgálatába állították közösséget és felelősséget vállalva hazájukért és embertársaikért!

„Nem mondhatom el senkinek,
Elmondom hát mindenkinek

Próbáltam súgni, szájon és fülön,
Mindnyájatoknak, egyenként, külön.

A titkot, ami úgyis egyremegy
S amit nem tudhat más, csak egy meg egy.

A titkot, amiért egykor titokban
Világrajöttem vérben és mocsokban,

A szót, a titkot, a piciny csodát,
Hogy megkeressem azt a másikat

S fülébe súgjam: add tovább.
Nem mondhatom el senkinek,

Elmondom hát mindenkinek.
Mert félig már ki is bukott, tudom

De mindig megrekedt a féluton.
Az egyik forró és piros lett tőle,

Ő is súgni akart: csók lett belőle.
A másik jéggé dermedt, megfagyott,

Elment a sírba, itthagyott.
Nem mondhatom el senkinek,

Elmondom hát mindenkinek.
A harmadik csak rámnézett hitetlen,

Nevetni kezdett és én is nevettem.
Gyermekkoromban elszántam magam,

Hogy szólok istennek, ha van.
De nékem ő égő csipkefenyérben

Meg nem jelent, se borban és kenyérben,
Hiába vártam sóvár-irigyen,

Nem méltatott reá, hogy őt higgyem.
Nem mondhatom el senkinek,

Elmondom hát mindenkinek.
Hogy fájt, mikor csúfoltak és kínoztak

És sokszor jobb lett volna lenni rossznak,
Mert álom a bűn és álom a jóság,

De minden álomnál több a valóság,
Hogy itt vagyok már és még itt vagyok

S tanuskodom a napról, hogy ragyog.
Én isten nem vagyok s nem egy világ,

Se északfény, se áloévirág.
Nem voltam jobb, se rosszabb senkinél,

Mégis a legtöbb: ember, aki él,
Mindenkinek rokona, ismerőse,

Mindenkinek utódja, őse,
Nem mondhatom el senkinek,

Elmondom hát mindenkinek.
Elmondom én, elmondanám,

De béna a kezem s dadog a szám.
Elmondanám, az út hová vezet,

Segítsetek hát, nyujtsatok kezet.
Emeljetek fel, szólni, látni, élni,

Itt lent a porban nem tudok beszélni.
A csörgőt eldobtam és nincs harangom,

Itt lent a porban rossz a hangom.
Egy láb mellemre lépett, eltaposta,

Emeljetek fel a magosba.
Egy szószéket a sok közül kibérlek,

Engedjetek fel lépcsőjére, kérlek.
Még nem tudom, mit mondok majd, nem én,

De úgy sejtem, örömhírt hoztam én.
Örömhírt, jó hírt, titkot és szivárványt

Nektek, kiket szerettem,
Állván tátott szemmel, csodára várván.

Amit nem mondhatok el senkinek,
Amit majd elmondok mindenkinek.”

U.I.: Remélem ti is jól vagytok!:)
"...én jól vagyok, jól..."