12 órás műszak. Utazással együtt 16, hajnal 4-től este 20
óráig. Nyomdaipari munka, de inkább csak egyszerű gyári, üzemi. A feladat neve
behúzás. Hirdetőújságokba kell mellékleteket behúzni. Lehetőleg minimum 4000
darabot egy nap. A kiadvány típusától függően ez a mennyiség lehet több is,
kevesebb is. A feladatot egy gyárcsarnokban kell végrehajtani. A csarnok
elejétől a végéig munkások dolgoznak. Némelyek egy csoportba, néhány
négyzetméternyi területen összetömörítve, raklapokra helyezett parafa panelokból
eszkábált asztalokon dolgozva, körbeállva az asztalt, mások a csarnok három
fala mentén felállított asztalsorok mögött, egymás mellett, sorban. Ahol nem
munkások és munkavégzési szegletek állnak, ott újságok, raklapokon. Innen kell
időnként felvenni a munkaanyagot. Mindenki áll, ez állómunka. Ablakokat nem
lehet nyitni, az egyedüli levegőforrás a csarnok kapuja, ami a műszak alatt
végig nyitva van. Böjt és meditáció az egész. Mindenki maga elé mered és behúz.
Társasági élet csak elenyészően és inkább a szünetekben fordul elő. Enni nem
nagyon lát senkit az ember. Valaki menet közben időnként elfogyaszt egy fél
szendvicset, de a legtöbben nem. Üzemi konyha, étkező nincs. Az emberek zöme
csak vizet iszik és dohányzik. Szünetenként másfél cigaretta az átlag.
12 óra alatt az ember, mintha egy
egész életet élne le. Az első két órában világra jön, belevág a feladatba, bár
még félelem tölti el, de lassan hozzászokik a körülményekhez, kimérten,
óvatosan cselekszik. A második két órában egészen azonosul a feladattal és
teljesítménye egyik csúcspontját produkálja. Megszokja a környezetet és egyre
jobban boldogul benne, meg akar felelni, teljesíteni akar. A harmadik két
órában a teljesítmény valamennyit visszaesik, egy jó átlagot hoz, elkezdi unni
az egészet, elméjébe fokozott intenzitással kezdenek beáramlani a borús
gondolatok. A negyedik két óra kritikus. Az unalom fájdalommal és a
méltatlanság érzésével vegyül. Az idő nem telik. Az ember nem akar már
megfelelni. Talpa, háta, válla, csuklója fáj. Számot vet, mérlegel, nem érti,
mit keres itt. A folyamatos ellenőrzések frusztrálják, elfogadja, hogy bármikor
hazaküldhetik. Itt nem a munkás számít, hanem a teljesítmény. Minden alkalommal
hazaküldenek valakit. Jelentkező van elég. Mindegy, hogy a feladatot ki végzi
el, főleg, ha sokat teljesít. Az ötödik két óra a feltámadásé. Átlendülve a
holtponton mindenki azt gondolja, hogy innentől kezdve szinte bármit képes
elviselni. Fájdalomérzetei szűnni kezdenek, teljesítménye javul, sőt megéli
második legproduktívabb időszakát. A hatodik két órára az emberen
menetrendszerűen erőt vesz a fáradtság, a fájdalom, a dac, majd a
beletörődöttség érzése. Tudja, hogy ez munkavégzésének utolsó szakasza és
elviseli, amit még kell, de végig az elmúlásra, a befejezésre, a megszűnésre
készül. Így leírva a maga módján az egész egyszerűnek és kivitelezhetőnek hat,
de valójában 12 óra alatt az emberrel minden megtörténik. Megszületik, meghal,
megőrül, kijózanodik, fél, megnyugszik, megalázkodik, kiáll magáért, elfárad,
olyan erőket mozgósít melyekről maga sem tudott stb. Az egészben a legszomorúbb
az, hogy végig tisztában van vele: robot munka ez, az élethez való jog, az
emberi méltóság teljes eltörlése. Ő maga egyszerű munkagép, eszköz, éhbérért
hajtó rabszolga. Egy napi munkáért éppen annyit kap, mely összegnek legalább
egy harmadát felemésztik az utazással járó költségek és a magával vitt étel,
valamint ital ára.
Túlélni ezt is csak úgy lehet,
ahogy az egyik túlélő beszámolója szerint Auswitzot: ha az ember
megfigyelőként, kívülről szemlélve igyekszik megélni maga és a többiek
helyzetét, felfedni, megfejteni a szituáció lényegét. 12 óra! Ez az egyetlen gondolat, mely egész
végig nem juthat az ember eszébe egy percnél tovább és legfeljebb néhány
óránként, különben azonnal feladná, ugyanis ezt a gondolatot rögtön az követi,
hogy ez nem munka, ami
egyszerűen annyit jelent: a delikvensnek még annyi méltóság sem jut, hogy
munkát végezzen. A munka ugyanis 4-6 óra egy nap. Aki 6 óráért kap fizetséget 4
órát dolgozik, aki 8 óráért, az maximum 6 órát. És hatékony munkavégzés mellett
éppen ennyit elég is. De a 12 óra az műszak, műszakot pedig azoknak adnak ki,
akiket csendes közmegegyezéssel nem tartanak többre annál, hogy őket az állati
léthelyzet állapotánál feljebb sorolják. Az állati léthelyzetbe kényszerített
ember az, akinek nem kell, hogy legyen önálló gondolata, akarata, egyéb
élettevékenysége, magánszférája, családja, regenerálódási ideje. Eszik, iszik,
alszik, szaporodik, és védekezik (de már csak akkor, ha félreérthetetlenül
életére törnek), parancsot teljesít, alázatot mutat, fél és pótolható. Ő csak
rabszolga, aki, piramist épít. Évezredekkel ez előtt Gízait, ma gazdaságit,
kereskedelmit, vagy virtuálisat, vagy üzletláncot stb.
Szóval mégegyszer: 12 óra! Ez az egyetlen gondolat, mely egész
végig nem juthat az ember eszébe egy percnél tovább és legfeljebb néhány
óránként. A többit ki lehet használni bármilyen fajta elmélkedésre. Úgyis ez a
legjobb dolog, amit az ember e helyzetben tehet. Csak így maradhat ember, csak
így maradhat önmaga számára ember. Más nem törődik ezzel.
Ha Te kibírod, te Te maradsz, ha Te kibíród, Te megmaradhatsz a magad számára Te.
A helyzet előnyét pedig meg kell
látni! 12 óra éppen egy kerek belső útra elegendő időtartam. Más kérdés, hogy
az ilyen utazások teli vannak krízishelyzetekkel, illetve időnként kéretlenül
felbukkanó mellékutak torkolnak beléjük. Az egészben váltakozik a mélységes
gyász, a rettegés, az identitás vesztés és a remény, a felszabadultság, a
beletörődött derű érzete. Gyakran jutnak közben az ember eszébe sorban,
egymást követően Ady és Radnóti gondolatai, így: Járkálj csak halálraítélt, A
halottak élén, Ember az embertelenségben és
mindig a harmadiknál következik be a pólusváltás, mindig ott tudatosul: igen,
embernek kell maradni az embertelenségben is! Aztán eszébe jut Hamvas, akit ma
az egyik legnagyobb íróként emlegetnek, de saját kora könyvtárosból
segédmunkás-raktárossá avanzsálta. Eszébe jutnak művei, és eszébe jut alakja,
amint munkásruhába öltözve, fáradt arckifejezéssel, a fűben elheveredve, háttérben
a gyárkéményekkel a fotóról visszatekint. Ha ő kibírta, nekem is kell! Ha ő
ember maradt, nekem is annak kell maradnom. Ez csak mérhetetlen belső
önuralommal és tartással lehetséges. „Bevégzem
az iszonyat munkáját” –
jut eszébe az embernek végül saját sora. Utolsó utáni gondolatként pedig a
lelki haszon mellett a könnyű és ízes desszert, a jóleső jutalom kilátásba
helyezése: ha bevégzem, esszét
írok belőle!
Alvás és ébrenlét határa, élet és
halál határa…, küszöbök, virrasztások és ébredések, mindig valami eltávolodás a
fizikaitól, mindig megnyílás a mentális és spirituális felé. Feladat, lecke.
Ilyenkor történhet valami. Valami pedig az, amit életesemények lehet
nevezni. Szintlépés, feljebb emelkedés, a tudatosság és a megtapasztalás
magasabb szintre emelkedése. A 12 óra is ilyen. Utazás. Orientálódás a testtől
a lélek felé. Átváltozási, átalakulási lehetőség. Több annál, minthogy valaki
bebizonyítja általa magának és a társadalomnak, hogy ő akkor is értékes, ha
egyébként csak író és irodalmár, de most éppen végre és végül nem az. Aki erről
így gondolkozik, az beteg! Neki pedig feltétlen el kell árulni: az író minden
körülmények között, minden időben író marad, aki (most is) épp csak mást
csinál, de legszebb és legmagvasabb művei pont, hogy ilyenkor születnek. Az
egyetlen dolog, ami túlélésre ösztönzi éppen az, hogy megőrzi író identitását,
ez az a tudat, amely a többiekkel együtt vagy éppen szemben egyfajta
módon versenyképessé teszi. 12 óra alatt egész
kötetterveket gondol ki, sőt akár előrevetíti az életmű következő 10 kötetének
vázát is, átrágja az irodalmi élet helyzetét, a lehetőségeket, célokat tűz ki,
elgondolja a mozgalom fejleszthetőségének összes alternatíváját.
A szakaszosan jelentkező
krízisállapotok végpontján túljutva el kell érkezni a nyugalmi helyzetig, a
végtelen közöny és a beletörődött derű határvonalán mozgó tudatosságig. Le kell
győzni, és el kell altatni az egót, az állapotot pedig megtartani. Ebben az
állapotban ugyanaz történik az emberrel, mint a helyesen végzett tai chiban: a
gyakorlat csupán megtörténik a gyakorlóval. Teste ráhangolódik a létezés
ritmusára, a szerint táncol, az elmének nem kell többé irányítania, a szellemi
lélek pedig az esemény tanújává, puszta megfigyelővé válik. Csak van, csak
létezik, átlényegíti magát a létezés derűjével, sőt, lényében egyé válik a
léttel. Az ember minél tovább megmarad ebben állapotban, lénye annál feljebb
emelkedik.
A számmisztika szerint a 12-s szám
jelentése ez: önfeláldozás, lemondás, szorongás, szenvedés, egyszóval áldozat,
annak minden vonatkozásával együtt. „Az
egyént föláldozzák mások tervei vagy összeesküvése érdekében.” Ámde, ugyanakkor a 12-s szám egy másfajta
megközelítésben a teljességet szimbolizálja. Vagyis az áldozat mivoltból el
lehet jutni a teljességbe.
Ez a 12 óra haszna, tanulsága és
tanítása.